تشخیص بهتر پیش دیابت با ترکیب دو آزمون

 یک دسامبر 2015- بر اساس یک مطالعه ی جدید توسط محققان دانشکده ی بهداشت دانشگاه ایالتی جرجیا ، ترکیبی از دو آزمایش  قندخون نسبت  به یک  آزمایش  در تشخیص پیش دیابت  در کودکان و بالغین موثرتر است.

هم اکنون 24 میلیون آمریکایی  به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که تعداد این افراد بر اساس تخمینهای موجود  تا سال 2050 به 39 میلیون نفرخواهد رسید. 65 میلیون نفر دیگر در آمریکا به پیش دیابت مبتلا می باشند که تا سال 2030  تعداد این افراد نیز دو برابر خواهد شد.

دکتر Okosunاز دپارتمان اپیدمیولوژی و بیواستاتیک دانشکده ی بهداشت دانشگاه جرجیا می گوید: بهبود تشخیص پیش دیابت موجب صرفه جویی درهزینه های سیستم های بهداشتی و بیماران  از طریق ایجاد انگیزه درافراد مبتلا به پیش دیابت برای دنبال کردن مراقبتهای پیشگیرانه می شود.

با توجه به افزایش شیوع دیابت نوع 2، ارائه ی روشهای جدید برای شناسایی بیماری و توقف بیماری از اولویت های ضروری بهداشت عمومی است.

روشهای فعلی موجب نادیده گرفتن بخشی از مبتلایان به پیش دیابت می شود و این تشخیص اشتباه آنها را به سمت دیابت کامل پیش می برد.

 اکثر افراد برای آزمایش پیش دیابت یا آزمایش  قندخون ناشتا(FPG) را انجام می دهند و یا آزمایش گلوکز خوراکی (OGT) که مقدار قند خون آنها را پس از مصرف مقادیر مشخصی کربوهیدرات اندازه  می گیرد. انجمن دیابت آمریکا از آزمایش هموگلوبین A1Cبرای تشخیص ابتلا به دیابت نوع 2 حمایت می کند.

مطالعه ی دکتر Okosunنشان داد که OGT(آزمایش گلوکز خوراکی) یک معیار تشخیصی است اما برای بیماران یک آزمایش  پر زحمت و ناراحت کننده  است.

 اندازه گیری قندخون ناشتا و نتایج هموگلوبین A1Cنتایج صحیح تر و دقیق تری را در تشخیص پیش دیابت در سنین مختلف، نژادها، قومیت ها و در افرادی با نمایه ی توده ی بدنی مختلف نسبت به هر یک  از این دو آزمایش به تنهایی بدست می دهد. ترکیب هر سه آزمون سبب بهبود کلی تشخیص پیش دیابت  نسبت به  دو آزمون FPGو HbA1Cنمی شود.

محققان این یافته ها را بر اساس آنالیزهای انجام شده از نظر سنجی آزمون تغذیه و سلامت ملی که از سال 2007 تا 2008 بوسیله ی مرکز ملی آمار سلامت آمریکا در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها گردآوری گردید، بدست آوردند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/303354.php